ارزشیابی توصیفی در پایه ششم
ارزشیابی توصیفی همانگونه که از نامش پیداست به معنای توصیف رفتارها ؛ ویژگی ها و خصوصیات اخلاقی ؛ انضباطی و آموزشی دانش آموز می باشد یعنی هر دانش آموز غیر از مطالب آموزشی کتاب باید مهارتهایی را بیاموزد تا بتواند به دریافت توصیف خیلی خوب نائل گردد و به تناسب یادگیری و عملکرد و رفتار درجه های نیاز به آموزش - قابل قبول - خوب و خیلی خوب را بگیرد .
مهارتهای درسی با توجه به فصل های کتاب و عناوین و موضوعات آن می باشد و نیاز به توضیح ندارد فقط به عنوان مثال دانش آموز در شناخت کسر و اعداد اعشاری مشکل دارد .یا در هدیه ها مفهوم امامت را می داند اما در شناخت ویژگی های امامان و نام آنها مشکل دارد
مهارتهای بالا بر اساس آزمونهای مداد کاغذی - آزمونهای دوره ای و پایان سال و تکالیف و پرسش های شفاهی و پوشه کار و فعالیت ها ارزشیابی می شوند .
مهارتهای اجتماعی و اخلاقی و زیستی دانش آموز به عملکرد او در کلاس و نحوه رفتار با دوستان - توجه به صحبت های معلم و دوستان - به کار بردن آداب صحیح رفتار و گفتار و ... بستگی دارد به عنوان نمونه :
دانش آموز به اولیای مدرسه احترام می گذارد - آداب سخن گفتن را رعایت می کند - در انجام وظایف مسئولیت پذیر است - تکالیف روزانه را شخصا انجام می دهد - به دوستانش در امر یادگیری کمک می کند - از رفتار ناپسند خودداری کرده و سعی در اصلاح رفتار دارد - به تمیزی و پاکیزگی اهمیت می دهد - ذوق و خلاقیت هنری دارد - نظم و انضباط را رعایت می کند - از حواس خود به خوبی استفاده می کند و ...
توجه داشته باشید که در طول نوبت اول یا نوبت دوم هیچ معلمی نمی تواند بگوید دانش آموزی خوب یا بد است زیرا چه بسا که دانش آموز در طول دوره به سمت پیشرفت قدم بردارد و اشکالات درسی را برطرف نماید و در آزمون بعدی بسیاری از ندانسته هایش را برطرف کرده باشد یا در آموزش خوب باشد اما از نظر توجه و تمرکز و شرکت در مباحث گروهی و فعالیتهایی که نیاز به تفکر دارد کم کار باشد .