با تو می گویم

زندگی یک سوال است آن را جواب بده
مشخصات بلاگ

در اینجا با روشها ی تدریس و نمونه سوالات و دل نوشته های خود در پایه ششم روبرو خواهید شد و برای موفقیت تلاش خواهید کرد یادت باشد قبل از آنکه صحبت کنی گوش کنی و قبل از آنکه بنویسی فکر کنی و قبل از آنکه صدمه بزنی احساس کنی و قبل از تنفر عشق بورزی

سه شنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۱۲ ب.ظ

گزارش نویسی

گزارش نویسی یعنی نوشتن اخبار ؛ اطلاعات ؛ رویدادها و دلایل و تجزیه و تحلیل آنها به شکل روشن و کوتاه با رعایت دو اصل مهم ساده نویسی و درست نویسی .

گزارش باید به گونه ای تهیه شود که هدف مورد نظر را در کوتاهترین زمان و با ساده ترین گفتار بیان کند .

انتخاب عنوان :

عنوان باید تا حد امکان کوتاه و با محتوای متن هماهنگ باشد . در عنوان گذاری از واژگان کلیدی که در متن آمده است استفاده شود .

چگونگی تنظیم گزارش مهم ترین عامل در تنظیم آن است . ساختار و بدنه ی هر گزارش به طور کلی بر سه پایه ی : مقدمه ؛ بدنه ی اصلی و پایان گزارش استوار است .

-- مقدمه در ارتباط با موضوع گزارش باید به گونه ای تهیه شود که برای مخاطب قابل فهم و معنادار باشد . باید بتواند در خواننده نسبت به موضوع علاقه ایجاد کند و به خواننده بگوید که از گزارش چه انتظاری داشته باشد .

--متن یا بدنه ی اصلی گزارش ؛ جای ارائه ی آمارها ؛ داده ها و تحلیل و تفسیر آنهاست .

--در پایان گزارش نتیجه گیری و پیشنهادها می آید .

--- تاکید بر نکته های مهم در گزارش ضروری است .

--هر قدر نکته ای در گزارش مهم تر باشد باید فضای بیشتری به آن اختصاص داده شود .

--به کار بردن عبارت هایی هم چون :«مهم ترین عامل » ؛ «نکته اساسی » و ... توجه خواننده را جلب می کند .

-- گزارش باید دقیق ؛ روشن و خلاقانه باشد . نویسنده ی گزارش باید بکوشد با حفظ جنبه ی رسمی و علمی گزارش ، آن را از حالت خشک و بی روح در آورد . از به کار بردن واژه ها و اصطلاحات گزافه آمیز همچون : هرگز ؛ بی نهایت ؛ بدون ذره ای شبهه ؛ باید گفت و..... خودداری کند .

-- گزارش نویس نباید برای پررنگ جلوه دادن گزارش خود یا نشان دادن میزان اطلاعاتش درباره ی موضوع از واژه های سنگین و دشوار بهره بگیرد .

--- جمله باید شامل یک مضمون و نکته ی اصلی باشد .

-- به قواعد دستور زبان از نظر جای فعل ؛ فاعل ؛ مفعول و فارسی سازی واژگان دقت نمود .

--- بازبینی آخرین بخش نوشتن گزارش است . در این بخش از کار ؛ نویسنده باید تمام مطالب را یکبار دیگر بازبینی و ایرادهای آن را برطرف نماید .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۲۴
ام البنین نعمتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی